Tempratur

Jag har inte fått svar på min fråga angående hur hög tempartur Topsafen klarar innan den börjar brinna eller smälta eller förångas eller vad den nu gör. ;-) Ring mig är ni vänliga,
Göran Samuelsson
Derome Byggvaror Mölndal
031-3341505
ÅF

Kommentarer

  • Hej Göran

    Jag svarade dig den 15:e dec men här kommer svaret igen:

    Våra bitumentätskikt uppfyller normen för flygbrand enligt BBR 5.62, i Norden heter det B Roof T2.

    Testet går ut på att man placerar en brinnande "träpall" i miniatyr ovanpå tätskiktet som är placerat på ett lutande plan av 30 grader. Under tätskiktet har man olika material beroende på vilken grad man vill uppnå, från betong, trä, stenull till cellplast. Cellplast är av naturliga skäl svårast att uppnå godkänt resultat på.

    Man testar sedan vid två olika vindhastigheter, 2 och 4 m/s och gör tre prov på varje hastighet varav två måste uppfylla kraven för att det ska vara godkänt.

    Kraven i sig är då att branden max har spridit sig 55 cm från brandbålets mitt på 15 minuter.
    Detta enligt SIS-CEN/TS 1187:2012 test 2.

    Asfalten börjar smälta vid 125 grader och börjar brinna vid över 300 grader.
    Tobias Teknisk säljare

Kommentera eller skriv ett nytt inlägg

Ditt namn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.